Review: Lifechanger

Onlangs schreven we dat de “nieuwe hardrockband uit Noord-Holland” Lifechanger binnenkort het debuutalum presenteert. We kwamen in contact met de band en ontvingen alvast een exemplaar van het album. Straks meer over onze bevindingen. Eerst even kennismaken met de band, want duh… Lifechanger? Wie zijn dat eigenlijk? Op de site van de band vonden we wat meer informatie.

lc

Door Rinco Ennema

“De nieuwe Lifechanger CD is het debuutalbum van Lifechanger, een melodische hardrock band gevormd door twee muzikanten met een passie voor verschillende soorten rock en metal: Wouter Smit en Peter Moltmaker. Wouter en Peter ontmoetten elkaar op het werk, toen ze erachter kwamen dat ze luisterden naar dezelfde soort muziek, zowel melodische hardrock als progressive metal. Bands zoals Whitesnake, Dio, Queensryche, Led Zeppelin, Ayreon, Star One, Queen, Rage, Treat, Skid Row, Guns N ‘Roses, Mr. Big, Cacophony, Kiss, Racer X, Santa Cruz, Symphony X, Yngwie Malmsteen, Van Halen, Talisman, WET, House of Lords, Bad English, Tyketto, Hardline, Fair Warning, Giant, Kamelot, Extreme, H.E.A.T., om maar een paar te noemen,  en vele andere.

Peter speelde als zanger in diverse theaterproducties, waaronder “The Theater Equation” van Ayreon, waarin hij de rol van The Doctor speelde naast bekende zangers als James LaBrie van Dream Theater en Anneke van Giersbergen van The Gathering. Wouter was gitarist in diverse hardrockbands, voordat hij met Peter samen kwam om de songs te componeren voor dit eerste Lifechanger album. Het Lifechanger-project startte toen Wouter Peter vroeg om vocale tracks op te nemen voor diverse melodische hardrock liedjes die hij componeerde. Wouter heeft een aantal demo’s met Peter in zijn thuisstudio opgenomen, en al snel begonnen ze meer nummers samen te schrijven, wat leidde tot de opname van dit album. De liedjes weerspiegelen meestal een emotionele reis door verschillende herkenbare momenten in het leven, waaruit uiteindelijk nieuwe ervaringen en mogelijkheden voortkomen, vandaar de naam Lifechanger. Op dit moment verandert Lifechanger in een echte band. Met deze nieuwe band met meer muzikanten is het de bedoeling om de liedjes van het album te spelen in een live-setting.”

Op dit moment bestaat de band uit Peter Moltmaker: Lead vocals,  Wouter Smit: Solo,-Lead,-  and Rhythm Guitars, Backing vocals, Daan van Zelm: Solo,- Lead,-  and Rhythm Guitars,  Miguel Corrales: Bass Guitar en Derek Krol: Drums, Backing vocals.

Het is heel logisch dat je je debuutalbum zo zorgvuldig mogelijk wilt samenstellen. De eerste indruk kun je immers maar één keer maken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de heren op safe hebben gespeeld bij het samenstellen van de tracklist. De band speelt een soort van tachtigerjaren-hardrock waarvan ik denk dat het live een hele toffe belevenis is. De acht nummers op de plaat zijn geen buitensporige uitspattingen maar solide, degelijke rocksongs met de niet te vermijden “ooooh’s” en “yeah’s”, helemaal horend bij de stijl van de 80’s.

Het is duidelijk dat er een hoop potentie zit in de band, de mannen zijn nog niet zo lang bij elkaar en het is net als met goede wijn: in de loop der tijd zal door rijping alles nóg beter worden dan het al is. Ik denk dat het project ‘Lifechanger’ voor de heren zélf wel eens een lifechanger zou kunnen worden als ze de zaken goed aanpakken en zich doorontwikkelen.  Zodra alles en iedereen op elkaar is ingespeeld komt er misschien ook ruimte voor wat frivoliteiten, dat komt de diversiteit van de nummers ten goede en behoedt een eventueel nieuw album voor herhaling van zetten.  Voor nu kunnen we vaststellen dat er gelukkig weer een Nederlandse band is opgestaan die stevige muziek op een toegankelijke manier weet te uiten. Op 26 november werd het album gepresenteerd in Pop- en Cultuurhuis PX te Volendam. Advies van onze kant: vergeet niet het album te kopen! De Sint of Kerstman weet er vast raad mee.

Tracklist:

1. Information Overload
2. Now You Know